http://img298.echo.cx/img298/8214/notegy4hz.jpg

Thursday, June 23, 2005

بيب...بيب...دراويش

Image hosted by Photobucket.com

يا سلاااام.... أنا مبسوطة فعلاً لإني حتكلم عن مكان بحبه جداً و قضيت فيه معظم حياتي

الاسماعيلية

أنا اتولدت هناك وعشت هناك أيام المدرسة حتى المرحلة الثانوية ثم شديت الرحال على القاهرة للالتحاق بكليتي المبجلة

المهم إنها من أكثر المناطق نظافة و هدوء و خضرة و رقي شفتها في حياتي، حتى أسلوب الحياة هناك مختلف: فهو أسهل و أهدأ و العلاقات و الروابط الانسانية أقوى

Image hosted by Photobucket.com

و كما هو معروف، تأسست مدينة الاسماعيلية عام 1863 أثناء حفر قناة السويس، وسميت نسبة للخديوي أسماعيل و تقع على بحيرة التمساح

أنا مش عايزة ألقي محاضرة في التاريخ ولا في الجغرافية أنا بس عايزة أعبر عن حبي و احترامي للمكان ده، و أيضاً دي دعوة للي مرحش هناك قبل كدة أنه يتعرف على مكان جديد و جميل في بلده و فعلاً حيحس إنه في مدينة أوربية

رجاء: لو في حد ناوي يروح الاسماعيلية يا ريت بلا ش رحلات الكلية العجيبة دي يعني يا ريت يروح مع حد يعرف الاسماعيلية كويس و يفرجه على الأماكن اللي هناك اللي فعلاً تستاهل أحسن الكليات بتودي أماكن غريبة لا تدل على البلد

Tuesday, June 21, 2005

سؤال بسيط

ايه الحكمة في إن دايماً الأخبار المصرية مختلفة عن بقية الأخبار في العالم كله؟ هل دة لإننا ماشيين على مبدأ خالف تُعرَف و لا لإن هي دي سمة التميز؟!
لأ بجد ايه الحكمة؟ تلاقي الدنيا كلها بتتكلم في وادي و احنا عندنا الدنيا بمبي بمبي و ليس في الامكان أحسن مما كان
ما هم أكيد سمعوا عن الاختراع اللي اسمه الدش اللي دخل بيوت مصرية كتير؛ يعني الأخبار الحقيقية حتوصلنا سواء رضوا أم أبوا. و لا ده عشان يخلقوا عندنا نوع من التشكك و التذبذب في الأراء و عدم الثقة في أي حد و في أي كلام؟
ولا بلاش سوء الظن, هي دي أكيد الأخبار اللي وصلتهم وهما رددوها زي ما هي من غير لا تحريف و لا تغيير و لا حتى أي عمليات تجميل

Wednesday, June 15, 2005

سَمَع هُسسسسسسسسسسسسس

و أخيراً و بعد معارك دامية دامت كما لو كانت دامت دهراً كاملاً
أخدنا الأجازة
بغض النظر عن النهاية إن كانت سعيدة أم أليمة، فهي لم تكن معارك متكافئة بالمرة لكن مش مهم, المهم إني أخدت الأجازة. لكن بدأ صراع آخر داخلي و هو حعمل أيه في الأ جازة؟ المشكلة مش إني مش لاقية حاجة اعملها، بالعكس ده من كتر الحاجات اللي أنا عايزة أعملها شكلي مش حعمل حاجة خالص. على العموم يؤجل التفكير في هذا الموضوع لحين الانتهاء من فترة النقاهة
الحقيقة بقى أنا مش جاية أتكلم عن الأجازة , أنا عايزة أشكر ناس كانوا واقفين جانبي طول الفترة اللي فاتت. معتقدتش إني شكرتهم قبل كدة وجهاً لوجه، مش عارفة ليه, يمكن لإني مش بعرف أعبر عن نفسي كويس. المهم إني لاقيت إن دي الطريقة اللي حعرف أشكرهم بيها حتى لو محدش منهم حيشوف اللي حكتبه
أولاً أهلي(و إخواتي طبعا)، و هما كانوا واقفين جانبى طول حياتي مش الفترة اللي فاتت بس,و الحقيقة مش عارفة أقول أيه لإني مهما قلت مش حيجي حاجة جنب اللي المفروض يتقال. ربنا يخليهم لي
ثانياً أصحابي في الكلية, أنا مش عارفة هما إزاي قدروا يستحملوني سنة كاملة, كل يوم أروح لهم بمود مختلف. يوم عندي إكتئاب و إحباط فظيع, و يوم عندي لامبلاة و تناحة غير عادية, و يوم دماغي عالية وبقول كلام مالوش علاقة ببعضه. معلش ربنا يصبرهم
و أخيراً, أحب أشكرني أنا ......ما هو برضه الأقربون أولى بالمعرف

Saturday, June 11, 2005

مؤاخرا لاحظت فرق فظيع بين الأطفال اليومين دول و الأطفال لما إحنا كنا أطفال, حقيقي اتخضيت من الفرق , حاسسوني إن أنا جاية من العصور الغابرة , يعني مثلا خدوا عندكم:

كنا و إحنا صغيرين بنحب الحواديت, عادي يعني, الأطفال بيحبوا الحواديت. كانوا يقولو لنا حكاية الفيل أبو زلومة نضحك و نقلده, يقولولنا علي بابا نفرح لما يتغني, يقولولنا على سنووايت نقعد نحلم معاها لحد ما الأمير يجي ينقذها. لكن دلوقتي تقول للطفل من دول الفيل أبو زلومة يضحك و يقولك هو يعني كان في فيل من غير زلومة؟ تيجي تجيبلو سيرة علي بابا يقولك دة حرامي و زي الأربعين حرامي, تحود على سنووايت و تقول كان يا ما كان في بنت حلوة وجميلة.......قبل ما تخلص الجملة تلاقيه طلع فيك يعني لو كانت وحشة مينفعش,دي خلقة ربنا. تحاول تصلح موقفك و تقول أصل أنا كان قصدي ......لكن مين بقى حيسمعك

خلاص مش مشكلة, خلينا في الأغاني -ما أكثر أغاني الأطفال:ابريق الشاي و ماما زمانها جاية وأغاني تانية كتير- تيجي بقى تقول للطفل دلوقتي غنيلي أغنية, يروح يغنيلك أغاني نانسي عجرم تحاول تفهمه إنك قصدك نوع تاني من الأغاني يقوم يغنيلك حاجة لروبي

طب بلاش كل اللي فات، شوف الفرحة اللي في عيونهم لما حد يديهوم فلوس و خيبة الأمل لما يخدوا لعبة

بس برضه الحق يقال، أنا لاقيت تشابه بينا و بينهم، وتشابه مش بسيط ، يعني أنا افتكر و أنا ماما بتوديني الحضانة كنت أقعد أعيط عشان عايزة أروح معاها, دلوقتي برضه الأطفال بيعيطوا في الحضانة بس وقت المرواح عشان عايزين يقعدوا يلعبوا و ميروحوش مع أهاليهم

أقول أيه بس ما هما دول جيل الدش و الانترنت، يعني عيال طالعة واعية و مفتحة من يومها. و أكيد هو دة التطور الطبيعي للطفولة.

بس السؤال الملح و اللي بيفرض نفسه بقوة على الساحة هو هل يجوز استخدام مصطلح -براءة الأطفال- أم بطل و راحت عليه؟؟

Wednesday, June 08, 2005

أنا لا أكذب و لكني أتجمل

أكيد في كتير منكم سمعوا الموضوع بتاع (ماما سوزان) لما استقبلت(طنط لورا بوش) في الاسكندرية , و راحت تفرجها التطوير اللي قامت به الدولة بفضل المعونة اللي الأمريكان(الوحشين) ادوهلنا و كانت تقدر بحوالي 30 مليون دولار (بسسس) و طبعا المبلغ شوية و مقدرناش نعمل به حاجة , و طبعا (ماما سوزان)- فيها الخير- محبتش تكسف (طنط لورا) فجابت مدرسة جاهزة بالطلبة و المدرسين و الادارة حتى يكونوا صورة مشرفة لمصر. و بصراحة بقى أنا مش فاهمة الناس مضايقين من الموضوع ده ليه؟ أنا بالنسبة لي اتعلمت إني أعمل اللي أنا عايزاه و بعدين بقى ربنا يسهل و على رأي المثل كل مشكلة و لها حل.

Tuesday, June 07, 2005

ترددت كثيرا قبل إنشاء هذا البلوج الحقيقة لا أعرف ما سبب هذا التردد.هل معنديش حاجة أقولها؟ و لا يمكن خايفة إن لغتي العربية تفضحني؟؟؟؟ و بعد نظرة فاحصة للموضوع , لقيت جوايا كلام كتييير أ وي عايزة أطلعه.
إذا المشكلة في اللغة, و بصراحة لقيت إنها حاجة تكسف أوي أما تكون لغتي هي مشكلتي , ميصحش يعني.
فقررت أكتب على أمل إن مستوايا اللغوي يتحسن مع الوقت.
أما بالنسبة لاسم البلوج ( طب ليه) فكان من أحد لوازمي أيام الطفولة , وبعد ما تخلصت من هذه الزمة رجعت ندمت لإنها كانت السبب في فهم حاجات كتير عن طريق سؤال بسيط بطلت أسأله من زمان.
و دلوقتي بقى أعرفكم على نفسي: أنا طالبة مطحونة في كلية الهندسة أحاول جاهدة الخروج من السنة دي بسلااااااااااااام

و شكرا