http://img298.echo.cx/img298/8214/notegy4hz.jpg

Saturday, September 09, 2006

كلنا ليلى


هه ......
أجدع سلاااااااااام
أنا حتكلم دلوقتي بصفتي فتاة مصرية عايشة في مجتمع مصري عربي و المفروض إسلامي
أنا مش بدَعي إن عندي خبرة عريضة بالحياة و لا إن عندي قدرة على فهم النفوس الإنسانية, و لكن من حياتي القصيرة و علاقاتي المحدودة طلعت بنتيجة واحدة بس....
(((((أنا مش عايزة أتجوز))))
للأسف من كل معارفي سواء أقارب أو أصدقاء وجدت ما يلي - أنا مش قصدي أعمم لكن للأسف ده اللي أنا شفته- الزوج يتزوج واحدة أهو بدل ما يجييب شغااالة: أهو واحدة تغسل له و تطبخ له و مفيش مانع تجيب عيااال و تربيهم بالمرة.
أنا سمعتهاحكمة من واحد زميل: الواحد يوم ما حيتجوز حيكون عشان لما يكبر يلاقي حد يديله كباية ماية مش أكتر!
أنا مقصدش أي نوع من الإهانة؛ بس حتى لو كانت البداية قصة حب مشتعلة فالنهاية واحدة.
و ده في رأيي بسبب الثقافة الشرقية المترسبة في الفكر العربي و اللي بتنص أن الرجل سي السيد؛ يعني عييب يدخل المطبخ, ميصحش ينشر الغسيييل ؛ ممكن يقعد مع ولاده بس للعب أو الخرووج-يعني في الأقات الظريفة- لكن التربية و الصح و الغلط ع الست، لأ و لو المولود الجديد عيط يبقى (ما تسكِتي الواااد ده أنا عايز أناام )بغض النظر عن صحة مراته و لا بقى لها كم يوم مانمتش و لا بتشتغل و لا وراها إيه
أنا بتكلم على مواقف محددة شوفتها و سمعتها؛ و من المواقف دي عايزة أسأل ليهههههههه:
-ليه لما بتبقى الست تعبانة و مش قادرة تقف على حيلها جوزها مش بيساعدها و بيعتبره دلع و لو قالتله طب و الغسييل أو الأكل، يبقى الرد و الناس تقوول عليي إيه؟في حين إنه لو حس بأقل تعب بتشيله و تدور له على أحسن دكاترة؟
-ليه لما الواحدة و جوزها بيتفرجوا ع المسلسل مع بعض-مثلاً- يحلاله يطلب كوباية الشاي؟ ميعرفش هو يقوم يعملها؟
-ليه لو العيال تعبوا و لا سقطوا في امتحان تبقى هي اللي غلطانة؟هو مش عليه نفس الواجبااات و الأعبااء؟
-ليه لما الست تهتم ببيتها و أولادها و تديهم حياتها يبقى من حقه إنه يتجوز عليهالإنها مش مهتمة به كما يجب؟
-ليه الراجل من حقه يخرج و يتفسح وقت ما يحب و هي محبوسة في البيت عشاان العييال؟

طب ليه ما يكنش :
-أول ما هي تحس بشوية تعب يساعدها أو حتى يعرض عليها و لو غسيل المواعين بس؟ أنا متأكدة إن في الحالة دي هي حترفض أي مساعدة و تيجي على نفسها عشاان تسعده
-يعرض هو عليها إنه يعملها معاه شاي؟ ساعتها حتجري عشان تعمله هي الأول
-ليه ما يشيلوش هم ولادهم في كل المراحل مع بعض؟ زي ما بتأكلهم هو يأكلهم، زي ما بتنيمهم هو ينيمهم، زي ما بتذاكرلهم هو يذاكرلهم.. ساعتها الولاد حيطلعوا مرتبطين بأبوهم زي ارتباطهم بأمهم
-ليه ما يساعدهاش في البيت و الأولاد عشاان هي تلاقي وقت تهتم بنفسها و به؟
-ليه ميخصصش و لو يوم واحد كل أسبوعين للزوجة تخرج بعيد عن دوشة الولاد و مهاام البيت الغير منتهية عشان تقدر ترجع تكمل رسالتها؟

ليه فاكرين إن شغل البيت ده شيء سهل و بسييط و مش من حق الست الشكوى من العبء اللي عليها؟
ليه دايما الرجالة حاسين إن المساعدة في شغل البيت ده نقص في رجولتهم؟ ده كان الرسول-ص- شخصياً بيساعد أهل منزله

أنا متأكدة إن فيه فالمجتمع سيدات متسلطات و سليطات اللسان و مبيعملووش حاجة في بيوتهم؛ زي برضو مانا متأكدة إن في رجالة بيساعدوا زوجاتهم قدر استطاعتهم؛ لكن زي ما قلت في البداية أنا بتكلم على النماذج اللي قابلتها في حياتي و أعتقد إنهم أغلبية

و في النهاية عايزة أقول إن الرجولة مش بالإمارة و تحكيم الرأي و لا بالعند و التذكير كل دقيقة و الثانية من وجوب طاعة الزوج و إلاااا...... و لا قولة كل شوية عليه اليمين بالتلاتة
و بصفتي ليلى أدعو كل ليلى غير متزوجة أن تفكر ميت مرة قبل الإقدام على هذه الخطوة اللي ممكن بسببها تفقد جزء كبير من شخصيتها واستقلالها بسبب تضحياتها المتواصلة عشان متخربش بيتها و ممكن بسببها تتوقف عن شغلها و قطع علاقتها بأصدقائها
دي مش دعوة للعنوسة لكن دعوة للتفكير بحكمة في كل عريس لليلى... يعني لازم إحنا -ليلى-نتأكد إنه حيرفق بينا و إننا مش حنضطر إننا نتنازل عن حقوقنا(تنازلات من جانب واحد بس يعني-جانبنا-) في سبيل الحفاظ على بيتنا و نتأكد إنه حيتخذ الرسول -ص- قدوة له

http://laila-eg.blogpspot.com